PERSBERICHT: Duikers komen aanstaande zondag terug in Scheveningen met nieuws over nieuwe soorten voor Nederland

| 23 juni 2017

23 juni 2017

Namens Stichting Duik de Noordzee Schoon en Stichting De Noordzee

Doggersbank, 22 juni – Tijdens de 10-daagse “Expeditie Noord” van Stichting Duik de Noordzee Schoon duikt het expeditieteam al een aantal dagen op de Doggersbank. Dit meest afgelegen natuurgebied ligt meer dan 350 kilometer ten noorden van het vaste land in het meest noordelijke stukje Nederland. Tijdens de expeditie zijn een aantal spannende, kleurrijke nieuwe diersoorten voor Nederland ontdekt. Bij aankomst in de haven van Scheveningen op zondag 25 juni zal het team deze nieuwe diersoorten presenteren. Ook een record hoeveelheid verwijderde spooknetten en plastic wordt aan land gebracht.

‘Geweldig om te zien hoeveel netten er tot nu toe geborgen zijn en natuurlijk alle nieuwe en bijzondere diersoorten die we zijn tegen gekomen. De Noordzee laat zich van zijn beste kant zien!’ Ben Stiefelhagen, expeditieleider

Expeditie Noord 200 mijlen van de Nederlandse kust

De expeditie is een initiatief van Stichting Duik De Noordzee schoon in samenwerking met Stichting De Noordzee. Het expeditieteam bestaat uit marien biologen, amateurarcheologen, ecologen, fotografen, filmers en supportduikers. Het duikwerk kan alleen worden gedaan door zeer ervaren duikers gezien de lastige omstandigheden waarin het project moet worden uitgevoerd: 25 tot 45 meter diepte in koud, stromend water met wisselend zicht (2 tot 25 meter). Het team werkt nauw samen met onderzoeksbureaus, het bedrijfsleven, universiteiten en de overheid. Het is de 11de expeditie die de stichting organiseert. Stichting Duik De Noordzee Schoon wil het belang van natuurlijke en kunstriffen in de Noordzee op de kaart zetten en degelijk beleid afdwingen. Wrakken en stenen fungeren als kraamkamers en schuilplaatsen voor veel dieren, er leven naar schatting ruim 500 verschillende diersoorten op deze harde substraten. Het zijn bovendien tijdscapsules van groot cultuurhistorisch belang. Sinds 2011 organiseerde de stichting al tien succesvolle expedities naar verschillende gebieden in de Noordzee.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie:

Contactpersonen:

Marc Timmermans

m.timmermans@noordzee.nl

+31 (0)6 21825720 (N.B. landcode intoetsen i.v.m. verblijf in België)

Peter van Ling

lingkho15@gmail.com

+31 (0)6 55 78 14 85

Pers is zondag 25 juni van harte welkom in Scheveningen als het expeditie team aanmeert. Meldt u zich van tevoren aan bij bovengenoemde contactpersonen. De expeditieleden staan u te woord en u kunt een rondleiding krijgen op het schip. Voor de exacte locatie van het schip en de exacte aankomsttijd kunt u zaterdag contact opnemen met Marc Timmermans (zie hierboven voor zijn gegevens). Voor de pers zal er een usb stick beschikbaar zijn met unieke filmbeelden en foto’s van de expeditie waaronder de nieuwe soorten. Er volgt zaterdag nog een extra bericht met de exacte soortennamen van de nieuwe diersoorten

Comments are closed.