PERSBERICHT Namens Stichting Duik de Noordzee schoon
Scheveningen – 20 augustus 2013 – Vandaag hebben duikers van Stichting Duik de Noordzee schoon het 100ste wrak schoongemaakt in de Nederlandse Noordzee. Deze mijlpaal bereikten ze tijdens Expeditie Noordzeekustzone; de laatste in een reeks van succesvolle duikexpedities naar verschillende Natura 2000 gebieden. Duikers verwijderen visnetten, lood en kunstaas omdat deze een ernstige bedreiging vormen voor het onderwaterleven. Hun doelstelling om 100 wrakken schoon te maken is hiermee gerealiseerd.

Krabben, kreeften en vissen raken in de netten en lijnen verstrikt en sterven een langzame dood. De duikers zijn al jaren intensief bezig met dit project. Vandaag hebben ze het 100ste wrak schoongemaakt. Ook hebben de duikers onder- en bovenwater honderden levende dieren bevrijd die in deze netten vast zijn komen te zitten. Voor deze operaties hebben de duikteams afgelopen drie jaar gezamenlijk 175 duiken gemaakt. Ruim 10.000 kg netten en lijnen is geborgen. Ook zijn twee ton door sportvissers verloren vislood geborgen. Lood is een giftige stof die schadelijk kan zijn voor het onderwaterleven. Fotografen, filmers en marien biologen hebben alle duikacties boven- en onderwater in kaart en in beeld gebracht. In totaal hebben onze vrijwilligers 35.000 uur besteed aan dit project. De duikers zijn nu nog op zee en varen woensdag 21 augustus rond 18:00 de haven van Scheveningen binnen.

Scheepswrakken zijn kunstriffen in de Noordzee en zeer belangrijk voor biodiversiteit en voor visbestanden zoals zeebaars en kabeljauw. Ze vormen voor veel dieren schuilplaatsen en kraamkamers. Daarbij zijn scheepswrakken ook van cultuurhistorisch belang. De scheepswrakken worden bedreigd door wrakslopers die de metalen bergen om te verkopen als oud ijzer en door vissers die hun netten, lijnen en vislood verliezen waardoor telkens opnieuw levende dieren verstrikt raken en een langzame dood sterven. Stichting Duik de Noordzee schoon wil het belang van riffen in de Noordzee op de kaart te zetten en degelijk beleid helpen realiseren. Er is momenteel onvoldoende wet- en regelgeving om scheepswrakken in de Nederlandse Noordzee te beschermen.

Duikers

De leden van de expeditieteams werden geselecteerd op kennis, ervaring en mentaliteit. Het is een samengestelde groep bestaande uit supportduikers, biologen, archeologen, fotografen en filmers. Stichting Duik de Noordzee schoon werkt hierbij samen met onderzoeksbureaus, bedrijfsleven, universiteiten en de overheid.

Bescherm een wrak
De duikexpedities werden georganiseerd in het kader van het project ‘Bescherm een wrak’. Dit is een samenwerkingsproject van Stichting Duik de Noordzee schoon, Vereniging Kust & Zee, Stichting De Noordzee en Sportvisserij Nederland om scheepswrakken in de Noordzee te beschermen en duurzaam te gebruiken.

Bescherm een wrak is tot stand gekomen met steun van de Nationale Postcodeloterij.