Voor mij is het de eerste keer op expeditie met Duik de Noordzee Schoon. Na een aantal keren met dagtrips mee te gaan, was dit dan het moment. Ik ben vooral bezig met het technische deel en natuurlijk het duiken.
Vandaag dook ik met de fotograaf Joost. Het is een groot wrak waar we geen naam van hebben en waarvan we vermoeden dat er veel net op zou kunnen liggen wat we mogelijk kunnen bergen. Op het moment dat we de ankerlijn afdaalde, zag ik al de irritatie in Joost zijn ogen; het zicht bleek slecht te zijn waardoor hij weinig kon qua foto’s. We besloten om eerst een stuk langs de lijn te zwemmen die Harold en Ben hebben neergelegd in de hoop op iets minder stof waardoor foto’s alsnog mogelijk zijn en ik aan de gang kan met afval & netten. Halverwege de lijn werd de hoeveelheid stof niet minder en besloot ik om een stuk net te gaan bergen en hiermee een postzak te vullen. Vervolgens hebben we dit teruggebracht naar de ankerlijn. Ook was het duidelijk dat er vaker wrakduikers zijn geweest. Ik vond namelijk een breekijzer met een mooie rvs-haak eraan. Nadat we de volle postzak met net terug hebben gebracht, bleken we nog ruim voldoende lucht over te hebben dus besloten we nog een stuk te zwemmen zodat Joost toch nog wat foto’s kon maken van duikers die netten aan het bergen zijn. Onderweg komen we Ben onze expeditieleider tegen en besloot ik te gaan helpen om een groot stuk warrelnet weg te snijden. De 2e duik hadden we goede hoop op beter zicht door het draaiende tij, echter bleek dit niet zo te zijn maar het was wel mogelijk om netten te bergen.
Na de 2e duik snelden we ons naar Helgoland zodat we met de wind die begon aan te trekken naar binnen konden om beschut te liggen. Op het moment dat we boven zijn gekomen starten we meteen met vullen. Ben was al eerder op het bovendek en besloot alvast het vullen in gang te zetten. Daarna zijn we snel begonnen met alle flessen te koppelen. Dit doen we zodat alle flessen rustig en gelijkmatig gevuld worden en iedereen dezelfde mix krijgt. Dit ging allemaal razendsnel maar eigenlijk iets te snel. En zoals gebleken razende spoed is zelden goed. Door een miscommunicatie is er een afsluiter niet geopend van 1 van de 2 compressoren. Ook bleek bij 1 van de compressoren de hogedrukafslag stuk te zijn wat ervoor moet zorgen dat de compressor afslaat wanneer de duikflessen op druk zijn of als de leiding op druk is.
Ik stond nog beneden op het dek en hoorde boven een harde klap. Ik heb me gesneld naar de compressor waar Ben stond en meteen riep “de compressor loopt in puin”. In alle haast heb ik snel de druk van de compressor afgehaald en hebben we de compressor behuizing geopend. Eenmaal de behuizing geopend vonden we een slang die helemaal afgescheurd was door de hoge druk wat veroorzaakt was door de afsluiter die nog gesloten was bij de 1e duikcilinder. In zeer korte tijd was de druk opgebouwd en de slangkoppeling kan deze druk niet aan en is compleet afgescheurd. Deze zat gelukkig in de gesloten behuizing van de compressor waardoor er geen losse gevaarlijke onderdelen rond zijn gespat.
Nu hebben we toch een probleem want we hebben de 2 compressoren nodig om tussen de 2 kenteringen de duikcilinders op tijd weer gevuld te hebben zodat iedereen weer met een volle cilinder kan duiken. Gelukkig is de bemanning van MS de Tender heel erg behulpzaam en Eddy van de bemanning gaat meteen met Ben en mij aan de gang opzoek naar een oplossing. Er wordt een hogedrukleiding gevonden van een compressor van het schip maar helaas verkeerde maat nippels. Na 2 uur sleutelen en onderdelen door het schip heen te zoeken besloten we om de volgende morgen door te gaan en op zoek te gaan naar onderdelen op Helgoland.
De volgende morgen beginnen we aan de compressor en gaan we op zoek naar onderdelen. In de reserve kist van Ben werd een stuk stalen leiding gevonden wat ook nog eens de goede maat blijkt te zijn. Ook vinden we in deze kist 2 passende nippels. Met deze onderdelen kan Eddy een passende leiding maken. Op hoop van zegen starten we de compressor en nemen we een gepaste afstand maar luister & kijken goed of we gebreken horen of zien. We zien dat de compressor druk opbouwt en zijn dolgelukkig. We zetten de compressor weer uit en sluiten alle duik cilinders weer aan. We starten de compressor en alle cilinders worden weer als vanouds gevuld. Als de meter dan ook 230 bar aantikt slaat deze netjes af en lijkt alles weer goed te zijn.
Toch wilden we nog graag een nieuwe hogedrukslang zodat we een reserve hebben liggen als de huidige oplossing toch zou gaan lekken. Met de hulp van Erik Wurz die hier op Helgoland heeft gestudeerd en dus ook vrienden op het eiland heeft, zijn we samen op zoek gegaan naar de juiste slang. We hebben hier ruimschoots de tijd voor omdat we jammer genoeg woensdag 16 september niet kunnen duiken door de golfhoogte en de sterke wind. Na een hoop zoekwerk kwamen we uit bij een duikbedrijf die bezig is met werkzaamheden op het eiland. De behulpzame voorman kon ons gelukkig aan de goede slang met de goede maat aansluitingen helpen zodat we nu ook de komende dagen nog veilig kunnen vullen.
De rest van de dag hebben we besteed aan de bezienswaardigheden van Helgoland. Wij zijn naar de bekende plek geweest waar heel veel jan van genten op de top van de berg zitten en waar je ze van heel dichtbij kan bewonderen. De foto & video ploeg kan hun lol niet op met dit waanzinnige schouwspel en snellen zich na de lunch op de Tender terug naar de berg voor een 2e ronde om nog meer beeldmateriaal te schieten.
Aan het eind van de middag stonden de bunkers van Helgoland op het menu en hebben we hier een rondleiding gevolgd. Dit zijn 1 van de weinige overblijfselen die op Helgoland na het bombarderen van de Engelsen op 18 April 1947 heel zijn gebleven. De rest van het eiland is compleet platgebombardeerd en de kraters hiervan zijn immens.
Na de tour gaan we weer terug naar de boot en staat er weer een heerlijk maal klaar bereid door Dirk van de MS tender. Na het eten zitten we gezellig met zijn allen aan boord en evalueren we de afgelopen dagen en bespreken we de nieuwe plannen voor de komende dagen.
De expeditie is nog niet afgelopen maar ik verheug me nu al op de volgende expeditie met mooie uitdagingen, spannende en leuke avonturen.
Rienk Zotter