Blog van Johan Opdebeeck.

Vrijdagochtend 7 september 2012, 6 uur ’s ochtends. Brullend start de Cdt Fourcault zijn 1000 pk motoren. De trillingen en het lawaai is genoeg om iedereen wakker te maken. Het schip maakt zich klaar om Antwerpen te verlaten en de Westerschelde op te stomen. De meeste leden proberen echter nog wat extra slaap mee te pikken, Ontbijt is pas voorzien om 9u…..uitslapen dus, voor zover mogelijk.

Ontbijt, slaperige ogen, maar toch voelt men de ondertoon van spanning. We zijn vertrokken….iedereen is enthousiast. Na het ontbijt wordt de planning van de dag voorgesteld. Het schip zal pas de Westerschelde verlaten tegen 13 uur en dan duurt het nog 2 – 3 uur voor we de eerste duikplaats bereiken: De Birkenfels. De meeste duikers brengen hun duikmateriaal in orde. Lunch….Hamburgers, niet die van de Mc Donalds, maar lekkere, dikke vlezige hamburgers….alhoewel niet iedereen zijn groenten opeet.

Geen noemenswaardige problemen, behalve dat de topvullers van dienst Ivar en Robertino kleine woordenwisselingen hebben met de compressor die het nodig vindt om zijn pakkingen van zijn tweede trap er door te blazen.Tegen 15.30 zijn we in positie. De Birkenfels is een groot vrachtschip van 160m lang dat in 1966 gezonken is. Op de multibeam opnamen staan de cargoluiken en een hoge bovenbouw op het voorschip en een uitgebreide bovenbouw op het achterschip.

De eerste duik is nog wat onwennig, de leden van de operatie zijn allen ervaren duikers, maar zijn nog niet op elkaar ingespeeld. Onderwater op 42 meter diepte ligt een wrak (dek op 28 meter); groot, rechtopstaand, met masten in positie (15 meter hoog). De duikers weten niet waar eerst te beginnen, overal liggen er netten, vislijnen en lood. Met een zicht van 3 tot 6 meter is het makkelijk werken. De stroming is echter wel “pittig”. Op de eerste duik wordt al 32 kg afval naar boven gebracht.

Lunch: rosbief met aardappelkroketten en boontjes. We hebben hier gewoon een topkok aan boord…..dank u Thom!

Er wordt besloten om een tweede duik op het wrak te maken. Het schip is groot genoeg en er ligt nog tonnen aan netten en afval dat kan worden verwijderd. Verder hebben we 4 volle zakken met lift/deco ballonnen moeten achter laten omdat men anders de boeilijn niet los kreeg. Tweede duik 23.00: direct een nachtduik. Doodtij….geen stroming voor bijna twee uur. Zicht 6-8 meter en de duikers zijn enthousiast weer aan het werk. De 4 vermiste liftballonnen en anker worden gevonden door onze archeologen van dienst bij hun verkenning van het wrak. Door oplopende bodemtijden en misverstanden met de volgende duikploeg zijn twee ballonnen ter plaatste gebleven en de rest hun eigen weg ingeslagen….driftend in de Noordzee. Spijtig genoeg een kleine domper op een voor de rest geweldige dag.